Sunday, May 6, 2007

Termin wydania

Zasadniczo temat terminu wydania nie jest wart wpisu w blogu, z drugiej strony gdzie się nie obrócę, zamiast rozmowy o RPO rozpoczyna się rozmowa o terminie. Ogłoszone przez nas informacje, że RPO planujemy na wakacje bardziej wstrząsnęło ludźmi niż to co planujemy. Termin okazał się ważniejszy od gry. Świat najwyraźniej nie przestanie mnie zadziwiać nigdy.

Informacja o tym, że planujemy RPO na wakacje to ze strony Wydawnictwa jasny i wyraźny przekaz – zapieprzamy jak roboty, by grę wydać teraz, jak najszybciej, nie zapowiadać jej przez dwa lata. Siedzimy na dupach i piszemy.

Informacja o tym, że planujemy RPO na wakacje to ze strony Fanów jasny i wyraźny powód do kpin – akurat, w życiu nie wyjdzie, akurat, kolejne głupoty z Portalu, akurat znowu robią nadzieję i nic nie wyjdzie.

Nie pozostaje nic innego jak rozwinąć nasz przekaz. Krótkie trzy słowa rozmienić na kilka akapitów tekstu i miast pisać w blogu RPO o świecie, nie pozostaje nic innego jak tłumaczyć oczywistości. Jest więc tak.

Informacja o tym, że planujemy RPO na wakacje oznacza, że nie pracujemy nad żadnym innym dodatkiem do NS, lecz właśnie teraz, po zakończeniu prac nad MG2 usiedliśmy do RPO.
Informacja o tym, że planujemy RPO na wakacje oznacza, że codziennie siedzimy i piszemy. Nie, jak fani podczas prac nad fanbookami popołudniami i w nocy, nie jak z wolna, gdy ochota, podczas prac nad artykułami do darmowych gazetek, nie w pojedynkę, czy gdzieś tam wieczorkiem, gdy wena przyszpili.

Jeśli Wydawnictwo ogłosiło co ogłosiło, to oznacza, że Michał Oracz, Rafał Szyma i Ignacy Trzewiczek pracują codziennie nad grą. To jest osiem godzin dniówki, razy pięć dni w tygodniu, razy trzy osoby. To daje w każdym tygodniu 120 godzin klepania w klawisze. Oczywiście faktycznie wychodzi jakaś połowa (lub i mnie) z tego, bo trzeba i gadać, i pić kawę, i wysyłać paczki i listy i cuda jeszcze robić, ale nie zmienia to jednak faktu - przychodzimy codziennie do pracy i robimy RPO. Każdego jednego dnia. Kilka osób, kilka godzin. Dzień w dzień.

Informacja o tym, że robimy RPO oznacza, że ponownie uruchomiliśmy nasze kontakty i zatrudniliśmy freelancerów do pracy. Matrix z Lublina robi nam uzbrojenie i całą broszkę militarnych opisów. Jest specem, że aż miło. Perplexer ze Szczecina robi nam technologię roku 2020, profesjonalnie i zawodowo – zawodowo, bo to jego zawód. Nie pasja, a zawód. On się tym zajmuje na co dzień – w pracy.

Informacja o tym, że robimy RPO oznacza, że dwóch naszych satelitarnych pracowników, Blaszak i Matti dają czadu, Matti robi cały rozdział dla MG, Blaszak ma na głowie opisy lokacji.

W sumie nad RPO pracuje sześciu autorów. Oczywiście, możemy obsunąć ten podręcznik. Może się zdarzyć, że nie wyjdzie w lipcu, a w sierpniu. Może się zdarzyć, że wyjdzie we wrześniu. Może się wszystko zdarzyć. Ale jedno jest pewne – jeśli siedzimy wszyscy i walimy codziennie kolejne strony tekstu, jeśli zablokowaliśmy wszystkie inne linie, nie piszemy do Mon (ja trochę pisze), nie piszemy do NS, to znaczy, że ten stan nie może trwać w nieskończoność. To znaczy, że siadamy, piszemy, wydajemy. Nie stać nas na półtora roku grzebania się z tym projektem.

To tyle jeśli chodzi o wasze wątpliwości. O świecie będzie zatem w kolejnym odcinku. A na osłodę, grafika. Autorstwo - Łukasz Zabdyr współpracujący na codzień z Portalem przy pracach nad Gwiezdnym Piratem.

11 comments:

SolFar said...

Całkiem fajny ten obrazek ;)

Grzegorz (Fenrir) Wieczorek said...

Ilustracje jak przystało na Portal, będą na pewno dobrej jakości, podobnie jak jakość opisów. Co do terminu to raczej ja obiekcji nie mam i uważam że spokojnie się uwiniecie na czas. Ale nie wiem czy pośpiech jest pozytywną rzeczą. projekt musi dojrzeć, trzeba przestudiować i przetestować świat. Sprawdzić grywalność poszczególnych elementów gry. Sprawdzić czy skubani gracze nie przerobią tego systemu na złość MG (niektóre systemy mają dar do tworzenia nieśmiertelnych postaci). Niema problemu stworzyć system, opisać go z klimatem, dopiąć jak się wydaje na ostatni guzik, ale zapomni się o tych kilku ważnych elementach, które wyszły by z czasem. Nie podobają mi się systemy wypuszczone szybko, a następnie wypuszczane do nich łatki, poprawki i FAQ, bo jak się okaże ważne i przydatne rzeczy dla graczy są niedostatecznie opisane. Ciekaw więc jestem, kiedy ruszy faza testów i jak będą one wyglądać?

Cały czas czekam na wieści z frontu walki o RPO. Może w następnej notce padnie odpowiedź na nurtujące mnie pytania odnośnie mechaniki i "archetypów" postaci, w sumie za wcześnie jest jeszcze by ukazywać tak ważne informacje, ale... W każdym bądź razie czekam na ciąg dalszy.

Anonymous said...

W okolicy długiego weekendu udało mi się zorganizować sobie maraton pisania - nie wątpię, że Portalowi bez problemu uda się napisać RPGa do wakacji i będzie to materiał na poziomie.

Boję się tylko o betatesty mechaniki. Sam projektując Nemezis korzystam z dobrze przetestowanej d20, ale i tak boję się, że 5 miesięcy testów nie wystarczy. Ignacy, jak będzie z RPO? Nie warto poświęcić kilku miesięcy na dopracowanie systemu i wydać to na jesieni?

Carlos said...

To, że Portal rozpoczął "blogową" promocję RPO nie musi wcale oznaczać, że Nasi Dzielni Portalowcy (NDP) pracę nad systemem rozpoczęli niedawno. Z tego, co się orientuję, to faza testów w ekipie NDP trwa równolegle do fazy pisania. Pamiętajmy, że Portal to ludzie, którzy stworzyli już niejeden system, więc o "tworzeniu systemu w pośpiechu" tu raczej mowy być nie może.

Dołączam się jednak do oczekiwań pozostałych w kwestii odkrywania kolejnych tajemnic RPO. Baaaaardzo jestem ciekawy ostatecznego kształtu tego systemu. Bardzo. :)

Anonymous said...

@Artur:

Pamiętajmy, że Portal to ludzie, którzy stworzyli już niejeden system, więc o "tworzeniu systemu w pośpiechu" tu raczej mowy być nie może.

Może być jak najbardziej - zwłaszcza jeśli chodzi o mechanikę, która, IMHO, oceniana jest raczej słabo.

Hajdamaka said...

Wyglada niezle. Mam tylko nadzieje, ze nie skonczy sie tak jak z Monastyrem i Neuroshima ( oba doczekaly sie swoich poprawionych wersji, gdyz betatesty zawiodly ).Licze, ze RPO wyjdzie raz a porzadnie. Bez poprawek.
Jak cos to sluze pomoca z jezykiem ukrainskim i rosyjskim ( o ile sie orientuje to czesc akcji bedzie dziala sie na tych terenach ).

Hajdamaka said...

PS: Czy wspolczesne armie nie ida w strone uzbrojenia bull-pup? To tak co do rysunku. Oczywiscie to nic waznego, USA jest np. poki co przeciwne systemom bull-pup.

PS2: Czy ktos w ogole odpowiada na te komentarze? :D

Grzegorz (Fenrir) Wieczorek said...

Sam się zastanawiam właśnie nad brakiem odpowiedzi, ale Portal najprawdopodobniej jest zbyt zajęty pisaniem RPO ;-), oraz swoja nową stroną. No a poza tym kampania RPO się dopiero zaczyna, a odpowiedź na niektóre pytania ukazała by za dużo systemu i nie budziłaby odpowiedniej ciekawości, ludzie powinni czekać cierpliwie, podsycać atmosferę tajemnicy, itp...
Pozostaje czekać bo notki się pojawiają mniej więcej co 2 tygodnie więc za jakiś miesiąc-dwa blog ten pewno się bardziej rozkręci, będzie wypowiadało się więcej osób i częściej będą padać odpowiedzi.

Hajdamaka said...

W takim razie nie rozumiem po co ten caly blog. Czekac to sobie moge i bez niego.

Grzegorz (Fenrir) Wieczorek said...

blog jest po to, żeby było coś słychać o RPO. Ważne żeby ludzie coś mówili. Na razie niewiele. Ale żeby mówili. W tym wszystkim chodzi o prostą reklamę. Z ust do ust... To co jest teraz to początki - blog jest po to żeby powiedzmy na miesiąc - dwa przed premierą działy się tu cuda. Ale żeby blog nie powstał z dnia na dzień musi mieć jakieś początki. Więc niema co narzekać tylko trzeba czekać. Kiedyś Portal odpowie na wszystkie nurtujące nas pytania...

Hajdamaka said...

Ja tam jak widze takie olewackie traktowanie sprawy oraz bloga o niczym, to gra przestaje mnie zupelnie interesowac do czasu wydania. Pojawi sie, to kupie, a bloga sobie odpuszczam. Mam ciagle pisac "och, tak, cudownie", albo "och, nie, do d..." ? Bez zadnego odzewu, wyjasnienia? Po co?